
TVT blogi: Milloin ottaa yhteyttä isännöintiin ja milloin huoltoon?
Isännöintipäällikkö Kimmo Tilli kertoo, millaisissa asioissa saat nopeasti apua kiinteistönhuollosta ja mitkä asiat ovat isännöitsijän vastuulla. TVT:n blogissa asumisen asiantuntijamme kertovat ajankohtaisista aiheista.
Kiireelliset vahinkoilmoitukset puhelimitse
Ilmoita kiinteistönhuoltoon kiireelliset pikaista korjausta vaativat viat. Vahingon sattuessa on tärkeää toimia nopeasti. Soita heti kiinteistönhuoltoon, jos kodissasi on uhkana vesivahinko tai huomaat kiinteistössä jonkin muun nopeaa korjausta vaativan vian, esimerkiksi viemäreistä tulvii vettä lattialle tai asunnon viemäri on täysin tukkeutunut wc-istuin tai jokin muu vesikaluste vuotaa runsaasti vettä, asuntoon ei tule sähköä tai osa asunnosta on ilman sähköä, vaikka sulakkeet ovat ehjiä.
Kiinteistönhuolto vastaa teknisistä vioista ja siitä, että vika korjataan. Kaikki viat ja vahingot, joissa on vaarana lisävahinkojen syntyminen pitää ilmoittaa puhelimitse kiinteistöhuoltoon. Kiinteistönhuollon saat tarvittaessa kiinni puhelimitse ympäri vuorokauden. Numeron löydät monesta paikasta, asuintalosi ilmoitustaululta, TVT:n nettisivuilta tai asukassivuilta. Helpoiten numero löytyy, jos tallennat sen etukäteen omaan kännykkääsi.

Ei-kiireellisistä vioista voit ilmoittaa sähköisesti
Kiinteistönhuolto palvelee myös monissa sellaisissa pulmissa, jotka eivät vaadi välittömiä toimenpiteitä. Pienempiä, ei-kiireellisiä vikoja ovat esimerkiksi piha-alueiden hoidon puutteet nurmikon leikkuussa tai lumen aurauksessa, hiekoituksessa on parannettavaa, yleisten tilojen, pesutupien, saunojen jne. viat ja puutteet, asunnon pienkorjaukset, vuotavat hanat ja viemärit, sähkölaitteet, ovet ja ikkunat jne.
Tämäntyyppisistä vioista on helpointa ilmoittaa huoltoon sähköisesti. Sähköinen vikailmoitus on erinomainen kanava: siinä ei tarvitse jonottaa, se ei maksa mitään ja ilmoituksen voi tehdä mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Sähköisestä ilmoituksesta jää kirjaus järjestelmään ja tieto kulkee tarvittaessa huollolta isännöitsijälle.

Isännöinti asukkaan apuna
Isännöitsijän tehtäviin kuuluvat kunnossapidon hankkiminen ja kehittäminen, asiakaspalvelu, talous- ja lainsäädännölliset asiat sekä asukasdemokratiaan liittyvä asukasyhteistyö. Isännöitsijä on tavoitettavissa toimistoaikana.
Voit ottaa yhteyttä isännöintiin esimerkiksi, kun tarvitset uusia avaimia, haluat ilmoittaa järjestyshäiriöstä tai muusta asumishäiriöstä, haluat tehdä asuntoon pieniä muutoksia tai pintaremonttia, kiinteistön kehittäminen tai haluat reklamoida huollon tai siivouksen toiminnasta.